Main content

Inhoud

Utrecht wilde eind juli 2024 wolf Bram illegaal afschieten met medeweten van LNV

Nieuws: 26 mei 2025
Jacht

Op 31 juli 2024 wordt er melding gemaakt van een voorval in de buurt van de Grensweg en de Austerlitzseweg op de Utrechtse Heuvelrug. De politie zegt dat er melding is gemaakt van ‘een groot dier, mogelijk een wolf of hond’ dat een kind omver gelopen zou hebben of geduwd.

Eerder werd er in de omgeving op 6 juli 2024 een hondje meegenomen door waarschijnlijk een wolf. Het huisdier werd nooit meer teruggevonden.

In de ochtend van dinsdag 16 juli 2024 vond er op landgoed Den Treek, gemeente Leusden, een incident plaats met een vijfjarig kind waar mogelijk een wolf bij betrokken was. De confrontatie duurde heel kort, waarna het dier in het bos verdween. Het kind liep bij het incident schrammen op als gevolg van een val. Na ontsmetting door een huisarts kon ze naar huis. De conclusie van de politie was dat er geen sprake was van een bijtincident.

Al na het incident met het hondje gingen er stemmen op, met CDA-gedeputeerde Mirjam Sterk voorop, om de wolf af te schieten, of minimaal te paintballen.

Die 31 juli zien deze anti-wolf krachten de kans schoon om voor eens en altijd met deze wolf af te rekenen, desnoods via illegaal afschot zonder vergunning. Men roept daarbij de steun in van staatssecretaris ('Stas' in het jargon van de ambtenaren op het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), dat spoedig omgedoopt zal worden in Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN)) Jean Rummenie.

Een reconstructie uit een Woo-besluit van 14 januari 2025 ‘inzake incidenten wolven op de Utrechtse Heuvelrug' (kenmerk DGNV / 95707131).

31 juli 2024
14:50
De provincie Utrecht stuurt een email aan haar contact binnen het ministerie van LNV. Het contact tussen de provincie en LNV is warm sinds een bestuurlijk overleg op 19 juli 2024, na het eerdere incident met een kind, tussen staatssecretaris Rummenie, Utrechtse gedeputeerde Sterk en de burgemeester van Leusden.
“Zoals net besproken nog even per mail de situatie zoals deze nu bij ons bekend is:
• Nieuw incident tussen vermoedelijke wolf en kind op 31 juli (eind van de morgen) in de omgeving van Austerlitz;
• Vermoedelijke wolf heeft kind (3 jaar) tot zeer nabij benaderd {er lijkt sprake van contact)
• Kind is niet (ernstig) verwond
• Vader heeft vermoedelijke wolf verjaagd
• Politie ter plaatse heeft bewijsmateriaal veiliggesteld voor DNA monsters; dit is overgedragen aan provincie en vervolgens aan WenR voor spoedanalyse
• Wolvendeskundigen bereiden advies voor t.a.v. de duiding van het incident en hoe hierop het beste geacteerd kan worden.
• Dit advies zou kunnen leiden tot afschot. Dit omdat de wolf mogelijk aan het verkennen is of een kind een geschikte prooi is (vergelijkbaar incident heeft bij Leusden eerder plaatsgevonden).
• Crisisoverleg hierover vindt vandaag om 17.30 plaats met de (loco)burgemeester van Zeist
Het verzoek om deze informatie onder de aandacht van de staatssecretans te brengen. Graag bevestiging of dit gelukt is.
Dank alvast en we houden jullie op de hoogte.
Met vriendelijke groet,
Crisisinformatiemanager wolf a.i.
Domein Landelijke Leefomgeving , Provincie Utrecht”

14:53
LNV 'Beleidsmedewerker cluster soorten' stuurt binnen het ministerie van LNV een gelijkluidende email rond:
“Ik ben zojuist gebeld door Provincie Utrecht. Einde vanochtend is er opnieuw een incident geweest in Leusden. Een kind van drie jaar heeft lichte verwondingen opgelopen. Details zijn nog onzeker, maar er lijkt sprake van contact tussen wolf en kind (en dus mogelijk een beet). Utrecht is in gesprek met wolvenexperts over hoe te handelen. Hierin wordt meegenomen dat het scenario kan zijn dat de wolven verkennen of kinderen/mensen een mogelijke prooi zijn. Eind middag nemen ze een definitief besluit over hoe ze gaan handelen. Ze geven aan dat ze misschien genoodzaakt zijn om als maatregel afschot te nemen. Dit kan mogelijk betekenen dat ze onrechtmatig moeten handelen om veiligheid te garanderen. Ze hebben advies uitstaan om te kijken of ze via gemeentewet op laste van de burgemeester maatregelen (afschot) kunnen laten plaatsvinden. Zoals eerder samen vastgesteld kan dit alleen een hele acute/op heterdaad situaties, waar juridisch gezien zelden sprake van is.
Ze verzoeken mij/ons om de Stas hierover op de hoogte te brengen. Ik heb verzocht om een update per mail zodat we de Stas goed en volledig kunnen informeren. Komt net binnen, zie bijlage.”

15:17
LNV ligt het ministerie van Economische Zaken in:
“Er is een incident met wolf in Utrecht. Er moet een spoednota komen voor richting Stas om hem hierover te informeren.
Naast een stand van zaken verzoekt BPZ [Directie Bestuurlijke en Politieke Zaken] voor in de nota ook een reflectie van WJZ [Directie Wetgeving en Juridische Zaken] over wat het kan betekenen als Utrecht onrechtmatig gaat handelen. Zodat we dit inzichtelijk maken voor Stas.”

Opvallend is dat het ministerie van LNV de provincie Utrecht op geen enkele wijze terecht wijst of tracht tegen te houden, maar enkel bezig is om de politieke en juridische consequenties voor staatssecretaris Rummenie in kaart te brengen.

15:49
Een interne email binnen LNV en EKZ maakt nogmaals duidelijk dat men zich vooral zorgen maakt om de juridische consequenties voor Rummenie:
“Hi collega’s,
Ik had net contact met de woordvoerder van de provincie Utrecht en die gaf aan dat zij de staatssecretaris graag willen uitnodigen voor het bestuurlijk overleg dat zo plaatsvindt om 17.30 uur. Ook met name omdat het daar ook gaat over maatregelen die buiten de wet worden genomen. Het liefst zouden ze namelijk zien dat een mogelijk besluit vanuit alle drie de bestuurslagen gedragen wordt. Dit ligt volgens mij ook een beetje in lijn met wat de stas in de verdiepingssessie over de wolf heeft aangegeven, maar lijkt me juridisch gezien ook erg lastig. Omdat het niet aan mij is om hierover te beslissen en het over minder dan twee uur al 17.30 uur is even naar jullie allen.”

16:17
Economische Zaken voorziet het Landbouwministerie van een formeel juridisch standpunt. Nog altijd is er niemand die suggereert om de provincie Utrecht tegen te houden, sterker nog, men wil vooral géén waardeoordeel uitspreken:
“Hierbij mijn input voor de WJZ reflectie. Het is van belang om geen waardeoordeel uit te spreken dus ik heb het zo feitelijk mogelijk proberen te houden. Kun je dit in de nota opnemen? (eventueel in ingekorte versie als eerder in de nota al gesproken wordt over de beschermde status van de wolf/ het Bal)
Het is onder het Besluit activiteiten leefomgeving verboden om zonder omgevingsvergunning in het wild levende dieren van soorten, genoemd in bijlage IV, onder a, bij de habitatrichtlijn opzettelijk te doden of te vangen. Indien de provincie Utrecht zonder omgevingsvergunning overgaat tot deze activiteiten ten aanzien van de wolf wordt de verbodsbepaling overtreden. Hiertegen kan een gerechtelijke procedure worden aangespannen. De rechter zal zich vervolgens oordelen over het handelen van de provincie.”

16:19
Binnen de twee ministeries overweegt men nog altijd om de staatsecretaris te betrekken bij het Utrechtse overleg om de wolf zonder vergunning af te schieten:
“Ik kan het verzoek voorleggen aan de stas (per app) maar dan moeten we wel scherp hebben welke juridische en politieke risico's daaraan verbonden zitten. [naam gelakt], wat zijn de juridische risico’s?”

16:58
Pas een half uur voor het Utrechtse overleg trekt iemand op de ministeries de stekker uit de deelname van Rummenie. Ook deze ambtenaar vindt het prima dat Utrecht de wolf illegaal afmaakt; daar kan de rechter later dan over oordelen. Wat telt is dat Rummenie zijn handen er niet aan vuil maakt:
“Support van de Stas kan hoogstens begrip voor de situatie zijn.
Medeondertekening van een besluit kan niet aan de orde zijn want het gaat hier om feitelijk handelen in afwijking van de wet. Het is hier de provincie die handelt. Dat staat ter beoordeling van de rechter (en niet van de Stas). Dus beperken tot invoelende communicatie en eventueel bereidheid tonen om in het beleid in afstemming met Europa alle mogelijkheden te onderzoeken.”

De ambtenaren op LNV stellen vervolgens een spoednota op voor de staatssecretaris met het volgende advies:
”De provincie verzoekt u om aan te sluiten bij het genoemde crisisoverleg.
U wordt geadviseerd om niet deel te nemen aan dit overleg. Het besluit dat moet worden genomen ligt bij de Provincie of de burgemeester van Zeist, zij zijn hiervoor de bevoegde instanties. U kunt er wel voor kiezen om achteraf telefonisch contact op te nemen met de gedeputeerde van Utrecht om uw empathie te tonen voor de complexe situatie.
U kunt op dit moment geen steun toezeggen aan het verzoek van de provincie om gezamenlijk gedragen besluiten te nemen,
Er is in het eerdere overleg met provincie Utrecht ook gesproken over mogelijk gezamenlijk ondertekenen van een besluit. Omdat de juridische mogelijkheden en gevolgen hiervan nog worden onderzocht adviseren wij u om in deze fase te sturen op een reactieve communicatielijn.
U heeft in een eerder gesprek met de Provincie Utrecht en de gemeente Leusden aangegeven dat u steun wilt verlenen wanneer de provincie voor lastige besluiten komt te staan. De huidige lijn is om een reactieve lijn naar media aan te houden waarin u uw empatie toont en aangeeft dat u de juridische mogelijkheden onderzoekt, inclusief de aanpak in andere Europese landen.”

Het is misschien wel een symbolisch teken aan de wand dat deze ambtenaren het woord ‘empathie’ niet kunnen spellen. Men is er van op de hoogte dat de provincie Utrecht mogelijk gaat besluiten om een wolf illegaal af te schieten, maar men concentreert zich op het behoeden van de staatssecretaris voor de schijn van medeplichtigheid aan deze daad. Niemand oppert het idee om Utrecht af te houden van het executeren van deze wolf.

Op de avond van 31 juli 2024 is ook staatssecretaris Rummenie via deze spoednota op de hoogte. Niets wijst er op dat hij een poging heeft gedaan de provincie op andere gedachten te brengen.

Mogelijk heeft de weigering van LNV/Rummenie om onverholen steun uit te spreken voor het plan van gedeputeerde Sterk en haar samenzweerders hen de moed doen verliezen om hun moordplan door te zetten.

Uiteindelijk wordt er geen enkele actie tegen wolf Bram ondernomen; de rechter steekt daar een stokje voor.

In mei 2025 proberen dezelfde hoofdrolspelers opnieuw om tot een doodvonnis voor Bram te komen.

BBB-statenlid zette commissaris van de koning onder druk om Bram illegaal af te schieten

Een chat diezelfde middag en avond tussen Utrechts BBB-statenlid Ans Oude Luttikhuis en Hans Oosters, commissaris van de koning in de provincie Utrecht, laat zien hoe groot de roep is om en de bereidwilligheid is tot illegale actie, zolang staatssecretaris Rummenie maar zijn fiat geeft. Van een BBB-statenlid verwachten we niet anders. Het is, echter, uiterst teleurstellend dat PvdA-er Oosters, aangeeft wel bereidt te zijn de wolf illegaal dood te laten schieten, maar alleen met steun van staatssecretaris Rummenie.

31 juli 2024
15:04
Ans Oude Luttikhuis: ”Dag Hans. Het schijnt wederom raak te zijn. Denk dat je nu toch drastische maatregel moet nemen. Ik begreep van mijn BBB contacten uit Den Haag dat jij dat kunt doen. Ik ben zelf nog op vakantie en ben vrijdagavond weer terug.”

15:28
Hans Oosters: ”Beste Ans,
Klopt. Het incident van vanmorgen in Zeist wordt nu door de politie en deskundigen onderzocht. Eind van de middag heb ik samen met Mirjam overleg met betrokkenen.
[…]
Helaas zijn er, zoals ik je eerder heb aangegeven, nauwelijks juridische mogelijkheden voor de provincie. Zeker niet voor de commissaris (moet een misverstand zijn bij jouw collega's). Zoals gezegd kan alleen de burgemeester in een acute situatie een schietbevel afgeven. Het is inderdaad allemaal zeer frustrerend.
Mirjam zal spoedig PS informeren over dit laatste incident.
Geniet nog van je vakantie!
Hans”

22:26
Ans Oude Luttikhuis: ”Provincie bereidt afschotvergunning wolf voor en roept op: kom niet met kinderen in bossen”.

22:40
Hans Oosters: ”Staatssecretaris Rummenie wil echter nog niet erg meewerken…”

22:41
Ans Oude Luttikhuis: ”Weet jij ook waarom?”

22:43
Hans Oosters: ”Hij zegt dat hij niet de bevoegdheid heeft, maar dat geldt dus ook voor de provincie. Daarom hebben de betrokken gemeenten en wij hem voorgesteld samen de verantwoordelijkheid te nemen.”
Een samenzwering of complot wordt gedefinieerd als een geheime afspraak tussen twee of meer personen om een onwettige of schadelijke daad uit te voeren. De provincie Utrecht, vertegenwoordigt door CDA-gedeputeerde Mirjam Sterk van Landbouw, Natuur, Bodem, Water, Sport en Bestuur en commissaris van de koning Hans Oosters, was bereid om een dergelijke onwettige én schadelijke daad uit te voeren, namelijk het zonder vergunning doodschieten van wolf Bram, zolang staatssecretaris Rummenie ook mee in het complot stapte.

22:47
Ans Oude Luttikhuis: ”Nou dat lijkt mij een prima oplossing. En als provincie dit gevaar niet meer klein houden. Maak het zoals het is helder. Voer de druk op bij Rummenie. Ze denken gezien de berichten in de pers dat het nog meevalt. Dat komt doordat in de berichtgeving het gevaar klein gehouden wordt.
Jij bent het hoofd van de provincie en bewaakt de burgers voor gevaren. Gewoon afschieten die wolven. Ik heb wel jagers voor je. Je helpt er velen mee. Ga iedereen maar voorbij.”

22:49
Hans Oosters: ”Ook ik moet met net als de BBB-staatssecretaris aan de wet houden Ans. [Een zin volledig gelakt]”

22:52
Ans Oude Luttikhuis: “Daar ben ik al vol mee bezig. Ook vorige week. Mij werd toen Uitdrukkelijk gezegd dat de burgemeester dit bevel moet geven. Ik ben geen jurist en ken niet alle wetgeving. Maar soms moet je iedereen voorbij gaan om het besluit te nemen.
Hoe kan ik je helpen? Debat aanvragen volgende week tijdens het reces om de druk op te voeren? Landelijke BBB steunt mij volledig.”

22:53
Ans Oude Luttikhuis: ”Wil ook wel de verantwoording op mij nemen. Ik zal Cor Pierik morgen weer bellen. Heb hem al eea gestuurd. Zal hem nu nogmaals appen dat hij met spoed nu een knoop moet doorhakken. Wie weet helpt het.”

23:00
Hans Oosters: ”Oké. Dank! Burgemeester kan alleen ingrijpen bij acute dreiging (wolf op erf die aanvalt) en dan pas na ingewonnen advies. Provincie kan een afschotvergunning afgeven voor een 'probleemwolf'. Dat besluit gaan we nu nemen. Besluit staat echter open voor bezwaar en beroep. Dat willen we niet afwachten, maar daarvoor is steun van de staatssecretaris essentieel. De rechter bepaalt uiteindelijk. Iemand die zonder de vergunning een wolf afschiet is strafbaar en zal worden vervolgd. Een vergunning kan alleen gegeven worden voor een specifieke wolf. Daarvoor is DNA-onderzoek essentieel.”

23:03
Ans Oude Luttikhuis: ”Dat geloof ik graag. Maar de veiligheid van de burgers staat voorop. Niet de procedures om die af te wachten en het gevaar maar verder gaat. Hans ga iedereen voorbij en neem het besluit. Ik steun je volledig en velen ook. Daadkracht. Niet altijd leuk maar wel verstandig. Gewoon met de vuist op tafel.”

23:04
Ans Oude Luttikhuis: ”Bezwaren en beroep zien we nadien wel. Verdediging lukt ons ook wel. Ik ben er niet bang voor. Laat maar komen.”

23:07
Hans Oosters: ”Dank Ans voor je betrokkenheid. Zoals je ziet zijn Mirjam en ik er continu mee bezig. We hopen je maandag bij te kunnen praten.”
Een statenlid roept op tot een illegale moordaanslag op een individu van een strikt beschermde diersoort en een commissaris van de koning bedankt haar vervolgens voor haar betrokkenheid ...

23:08
Ans Oude Luttikhuis: ”Ja top en super dat jullie zo aan de slag zijn. Veel dank daar voor. Maar toch afknallen die wolven. Met nest en al. Ik hoop dat jullie dat besluiten. Ik sta daar volledig achter met m'n hele fractie.”

De optie: Bram lokken met voer en dan afschieten?

Diezelfde avond is ook André Van Schie, VVD-gedeputeerde van Mobiliteit, Economie en Digitalisering nog druk aan het chatten. Hij was bij de vergadering aanwezig in zijn functie van loco-commissaris. Uit zijn woorden komt naar voren dat men overwoog om de wolf door voeren te lokken ”om hem gericht te kunnen schieten op de voerplaats”. Van Schie lijkt dat geen probleem te vinden.

31 juli 2024
19:57
André Van Schie Gedep PU: ”Nog onduidelijk nu ik nadenk over het resultaat van de vergadering: hebben we nu wel/niet besloten tot bijvoeren, en is daar een vergunning voor nodig? Desnoods even op de agenda morgen.
Ik mis ook verslagen en besluiten van de overleggen tot nu toe, mag aannemen dat die er wel zijn toch? !”

20:22
[naam gelakt]: ”Ik maak aantekeningen op hoofdlijnen bij gebrek aan iemand anders daarvoor. We hebben niet besloten tot bijvoeren. Zou volgens deskundige ongewenst zijn want leidt tot socialisering.”

20:23
André Van Schie Gedep PU: ”Maar was ook een methode om hem gericht te kunnen schieten op de voerplaats dus was zeker een optie!”

Staatssecretaris geobsedeerd met noodverordening om wolven te kunnen schieten

Uit dezelfde Woo blijkt dat de op 2 juli 2024 aangetreden BBB-staatssecretaris van LVVN in zijn gretigheid om wolven te kunnen verdelgen, zich in eerste instantie doodstaart op het misbruiken van noodverordeningen om de Europese bescherming van de wolf te omzeilen.

Op 17 juli 2024 schreven zijn ambtenaren in een email: “Belangrijk dus dat we stas meegeven dat hij het gesprek open in moet gaan. Het past niet dat hij gaat zitten drukken op een noodverordening.”

In de ‘Nota - Overleg handelingsperspectieven wolf’ van 8 augustus 2024 wordt daarom een hele lap tekst opgenomen om Rummenie er van te overtuigen dat noodregelgeving niet gebruikt kan worden om de Europese regels met voeten te treden:
“Heeft het Rijk/ de stas mogelijkheden om zelf in te grijpen met noodregelgeving ("noodverordening") en kan dan op een manier worden ingegrepen die Europees recht 'overrulet': het Rijk heeft geen instrument van noodregelgeving om in te grijpen bij situaties met wolven. Een ingrijpen in strijd met Europese regels is dus ook niet mogelijk. De enige bestuurslaag waarop dit wel kan, is op gemeentelijk niveau. Op grond van art. 175 Gemeentewet kan de gemeente in geval van acute nood bevelen geven, welke ook in strijd kunnen zijn met andere wetgeving (m.u.v. de grondwet). Ter illustratie de meest relevante instrumenten op Rijksniveau en hun beperkingen op dossier wolf.
o Instructie en instructieregels: via een instructie of instructieregels kan het Rijk door middel van algemene regels aangeven hoe andere bestuursorganen hun taken uit dienen te voeren, waarmee in theorie het Rijk de provincies sturing en houvast zou kunnen geven. Het Rijk mag een instructie echter alleen inzetten voor een nationaal belang als het provinciebestuur dat met de uitvoering hiervan belast is dit belang niet goed behartigt. Deze instrumenten zijn echter niet toepasbaar omdat deze alleen toepasbaar zijn op onderwerpen waar een nationale bevoegdheid voor is.
o Taakverwaarlozinqsreqelinq: wanneer het Rijk een instructie opstelt en de provincie deze niet opvolgt, kan in het uiterste geval ook sprake zijn van de 'taakverwaarlozingsregeling' (voorheen heette dit de 'aanwijzing'): in deze situatie wordt de bevoegdheidsuitoefening overgenomen door het Rijk, die dan in de plaats van de provincie of gemeente kan handelen. Dit is echter alleen aan de orde als er sprake is van een instructie en het betreffende bestuursorgaan niet handelt. Aangezien het Rijk geen instructie kan geven op het thema wolf omdat hier geen nationale bevoegdheid is, is ook de taakverwaarlozingsregeling niet toepasbaar.
o Daarbij mag het Rijk zowel bij de instructie(regel) als bij de taakverwaarlozingsregeling niet in strijd handelen met de Europese regels.”

Een ambtenaar zegt daar op 12 augustus 2024 over: “Eens dat het veel tekst is, maar idd maar even laten staan (omdat stas erg in deze richting dacht).”

Update

Op 30 mei diende de Partij voor de Dieren Utrecht schrif­te­lijke vragen in over het 'Verzoek aan Staats­e­cre­taris LVVN in te stemmen met illegale afschot wolf'. 1 Dit zijn ze:

  1. Heeft GS kennisgenomen van het artikel gepubliceerd door Animal Rights Utrecht wilde eind juli 2024 wolf Bram illegaal afschieten met medeweten van LNV gebaseerd op documenten die in het Woo-besluit inzake Onderzoek over incidenten met wolven op de Utrechtse Heuvelrug zijn vrijgegeven op 14 januari 2025?

  2. Kan GS nadere duiding geven aan geciteerde correspondentie in genoemd artikel van Animal Rights? Zo valt in de correspondentie tussen Provincie Utrecht, Ministerie van LVVN en Ministerie van EKZ te lezen dat: “ze [de Provincie Utrecht] misschien genoodzaakt zijn om als maatregel afschot te nemen. Dit kan mogelijk betekenen dat ze onrechtmatig moeten handelen om veiligheid te garanderen” en “het gaat ook over maatregelen die buiten de wet worden genomen”. Vervolgens staat er: “er is in het eerdere overleg met provincie Utrecht ook gesproken over mogelijk gezamenlijk ondertekenen van een besluit.”

  3. Heeft de Provincie Utrecht de Staatssecretaris Rummenie gevraagd in te stemmen met een besluit tot het illegaal afschieten van strikt-beschermde diersoort, namelijk de wolf? Zo nee, welk verzoek is in dat geval bij de Staatssecretaris neergelegd?

  4. Zijn de wettelijke kaders voor GS leidend als het gaat om passend beleid rondom het conflictvrij samenleven met de wolf? Zo ja, wat betekent dit voor de beleidskeuzes van GS aangaande de wolf nu en de toekomst?