Main content

Inhoud

De dagelijkse dodenrit

Nieuws: 21 december 2015
Slacht

Elke werkdag rijden veewagens volgeladen met varkens de poorten van slachthuis Hilckmann in Nijmegen binnen. Op deze locatie worden maar liefst 25.000 varkens per week geslacht. Animal Rights filmde de dagelijkse dodenrit, met als doel het dierenleed zichtbaar te maken. Op de beelden zie je dieren met striemen op hun lichaam en hoor je ze gillen.

‘We hebben negentien veewagens gefilmd die tjokvol varkens zaten. Op deze confronterende beelden zie je dieren met een doffe blik in de ogen. Feilloos hebben we de gewonde lichamen van de varkens vastgelegd. Stop de machines des doods: eet geen vlees. Kies voor plantaardige voeding.’

Robert Molenaar, Animal Rights

Geen controle

Animal Rights is geschrokken van het feit dat slachthuis Hilckmann in Nijmegen niet op dierenwelzijn gecontroleerd1 wordt door de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA). Het NVWA is immers het onderdeel van de rijksoverheid dat toeziet op veilig voedsel, veilige producten en gezonde dieren... Animal Rights vroeg bij het NVWA de rapporten van de inspecties op over de jaargangen 2013, 2014 en 2015 die waren uitgevoerd bij het slachthuis Hilckmann. Deze kon het NVWA niet voorleggen, omdat zij bij dit slachthuis in de afgelopen drie jaar geen enkele inspectie heeft uitgevoerd.2We vragen momenteel alle inspectierapporten op van alle Nederlandse en Belgische slachthuizen. We zijn zeer benieuwd welke slachthuizen wel en welke niet gecontroleerd worden.’

Plant Power

Als antwoord op het aanhoudende dierenleed in de veehouderij heeft Animal Rights een nieuw project opgestart: Plant Power.

We willen in 2016 maar liefst 100.000 brochures aan jongeren uitdelen. De brochure bevat zestien pagina's die gaan over plantaardige voeding en het dierenleed in de veehouderij,’aldus Plant Power coördinator Lente de Rooy.

Animal Rights kiest bewust voor jongeren, omdat zij nog de meeste maaltijden voor zich hebben. Daarnaast staan jongeren meer open voor de plantaardige boodschap. Bovendien zijn zij ook nog eens een makkelijk te bereiken doelgroep. 'We kiezen voor locaties dicht bij hogescholen en universiteiten om de Plant Power Brochure uit te delen.'