Main content

Inhoud

Plantaardige voeding

Steeds meer mensen eten geheel of gedeeltelijk plantaardig. En dat is niet voor niets. Wij maken het jou makkelijk met ‘tips & tricks’ en alle informatie die je nodig hebt om lekker én gezond plantaardig(er) te leven.

Tips

  • Gezond plantaardig eten is eenvoudig. Net als bij andere voedingspatronen zijn er wel enkele aandachtspunten. Lees hierover meer op onze pagina ‘Gezondheid’.
  • Op de website van de VeganChallenge staan heerlijk simpele recepten. Probeer er eens een paar uit!
  • Ook op de website van EVA (Ethisch Vegetarisch Alternatief) vind je heel wat inspiratie.
  • Steeds meer restaurants beseffen dat plantaardige maaltijden onmisbaar zijn op het menu. Mogelijkheden te over om lekker uit eten te gaan dus. Benieuwd? Ga dan snel naar onze ‘Uit eten-tips’.
  • Laat je inspireren online. Op de Facebook- en Instagrampagina van Chez Mariette staan heerlijke plantaardige maaltijden en tussendoortjes.
  • De Facebookgroep V-For-All is gespecialiseerd in het uitwisselen van recepten. In de documenten van de groep staan heel wat downloadbare recepten.
  • Er worden regelmatig vega-georiënteerde evenementen georganiseerd, van eat-alongs tot foodfestivals en workshops. Je vindt ze op VeganEvents.

Tricks

  • Denk 'out of the box'. Je kunt gehakt in lasagne vervangen door vega-gehakt, maar je hóeft niet meteen een vleesvervanger in te zetten. Probeer het eens met extra groenten (diepvries kan ook, en is goedkoper), tofu, bonen of noten.
  • (Her)Ontdek jouw favoriete supermarkt. De meeste supermarkten hebben namelijk een prima aanbod voor de plantaardige eter. Om je op weg te helpen hebben wij tips voor de boodschappen opgesteld.
  • Eet voldoende eiwitrijke producten. Groente en fruit zijn belangrijk, maar eiwitrijke (en vetrijke) producten zorgen ervoor dat je genoeg energie binnenkrijgt en verzadigd raakt. Voorbeelden zijn granen, peulvruchten, noten en zaden.

Top 10 Plantaardige Producten

Zonder dat je het misschien beseft eet je al heel veel plantaardige producten en gerechten, namelijk pasta, brood, groenten en fruit. Dus vul je bord met eten dat je kent en lekker vindt! Deze volgende 10 producten zijn wellicht nieuw voor je, maar zeker het proberen waard:

  • Wilmersburger kaas

    Plantaardige vervanging voor jonge kaas. Lekker op een tosti, beschuitje, pizza of gewoon op brood. Te koop bij de Jumbo en online te bestellen bij diverse webwinkels.

  • Gebroken lijnzaad

    Wondermiddel om eieren te vervangen in baksels. 1 eetlepel een paar minuten laten staan in heet water, vervangt 1 ei. Vrijwel overal te koop.

  • LU robuuste koeken

    Heerlijke brosse koeken. Verkrijgbaar in de smaken chocolade en chocolade-hazelnoot. Te koop bij de grotere supermarkten.

  • Hummus

    Lekkere dip of broodbeleg. Gemaakt van kikkererwten. Vrijwel overal te koop. Staat in de koeling.

  • Plantaardige melk

    Om zo te drinken, of voor in de koffie of in baksels. De meeste supermarkten hebben verschillende soorten: sojamelk, amandelmelk, rijstmelk, hazelnootmelk, kokosmelk en hennepmelk.

  • Professor Grunschnabelijs

    De romige varianten van dit ijs zijn op basis van kokosmelk en de fruitige varianten op basis van fruit. Onder andere te koop bij Albert Heijn en de Vegetarische Snackbar.

  • Falafel

    Libanees product gemaakt van kikkererwten. Lekker in een pitabroodje of door een salade. Aanbod van verschillende merken, te koop bij vrijwel iedere supermarkt.

  • Remia Mayolijn

    Romige mayonaise zonder ei. Te koop bij vrijwel iedere supermarkt.

  • Vegetarische Slager-producten

    Van kipstuckjes tot beefreepjes. Heerlijke eiwitrijke vleesvervangers van lupine, soja en groenten. O.a. te koop bij Jumbo, Albert Heijn, Coop, Hoogvliet, Ekoplaza en De Tuinen. In België bij Delhaize.

  • Chocolade

    Pure chocolade, rijstmelkchocolade, carob chocolade, zelfs witte chocolade kun je kopen in veganistische variant. Bijvoorbeeld Maitre Mathis, Bonvita, Vantastic Foods, Vego of het gewone huismerk pure chocolade van vrijwel alle supermarkten.