Main content

Inhoud

3 handige tips om eieren te vervangen

Nieuws: 27 november 2018
Plant Power

Elkonderzoek van Animal Rights naar de misstanden in de eierindustrie laat hetzelfde beeld zien: dieren worden op nietsontziende wijze gereduceerd tot een productiemiddel. Kippen zijn echter levende, voelende wezens die kunnen lijden en er geen belang bij hebben om eieren te leggen voor menselijke consumptie. Eieren zijn dan ook nooit diervriendelijk te noemen.

Er is gelukkig ook goed nieuws: eieren zijn totaal niet nodig of zelfs maar wenselijk in een gezond voedingspatroon en bovendien makkelijk te vervangen door gezonde en smakelijke plantaardige alternatieven. Hieronder vind je verschillende manieren om eieren te vervangen in de plantaardige keuken.

Tip 1 - vervang ei als bind,- rijs-, of verdikkingsmiddel

Je kunt eieren door allerlei andere producten vervangen. Heb je het één niet in huis, dan kies je gewoon een van de andere opties. Populaire vervangers van ei zijn: gebroken lijnzaad, banaan en appelmoes. Hieronder vind je de benodigde hoeveelheden en instructies.

1 ei is te vervangen door een van de volgende opties:

  • 1 eetlepel gebroken lijnzaad. Laat dit een paar minuten weken in warm water. Er vormt zich een elastisch mengsel dat lijkt op een ei zonder eigeel. Het werkt ook hetzelfde! Let op dat je gebroken lijnzaad koopt of heel lijnzaad eerst even stampt in de vijzel of fijnmaalt in de blender.

  • 1 theelepel No-Egg. Dit is een ei-vervanger van het merk Orgran, te koop bij Jumbo(Nederland), natuur- en biowinkels en bij verschillende webshops.

  • 1 theelepel azijn en 1 theelepel bakpoeder. Deze combinatie werkt met name goed in cake. In pannenkoeken en poffertjes kun je ei zelfs helemaal weglaten zonder probleem.
    
  • ½ rijpe banaan, gepureerd.
    
  • 3 eetlepels appelmoes.

Als je meerdere eieren wilt vervangen in één recept kun je de hoeveelheden verhogen of kiezen voor een combinatie, bijvoorbeeld lijnzaad en banaan.

1 ei (eiwit) kun je vervangen door:

  • 2 eetlepels aquafaba (vocht van kikkererwten). Dit is een goede vervanger wanneer je meringues (schuimpjes) maakt. Van de smaak of geur merk je niets! Één pot of blik kikkererwten levert na uitlekken zo'n 10-12 eetlepels aquafaba.

Ook mayonaise kan prima zonder ei. Kant-en-klare vegan mayo vind je gewoon in de supermarkt: Remia Mayolijn is 100% plantaardig en de Jean Bâ­ton Ve­gan mayo is te koop bij de Albert Heijn.

Tip 2 - vervang ei als smaakmaker

Eieren hebben hun typische smaak dankzij de zwavel die ze bevatten. Met ‘kala namak’ (zwart zout) kun je deze smaak nabootsen. Deze ‘eiersmaak’ is met name belangrijk in recepten als roerei, omelet en eierkoeken. Zwart zout is te koop bij Aziatische winkels, toko’s(Indonesische winkel) en bij verschillende webshops.

Tip 3 - vervang ei als glansmiddel

In sommige bakrecepten gebruik je ei om het (blader)deeg mooi te laten glanzen. Door bijvoorbeeld appeltaart met ei te bestrijken komt de taart mooi bruin uit de oven. Dit bruiningsproces wordt gestimuleerd door het eiwit in het ei, en kun je dus ook bereiken door de taart met ander vocht dat eiwit bevat te bestrijken, bijvoorbeeld sojamelk. Gebruik hiervoor geen rijst-, amandel-, haver- of kokosmelk, want deze bevatten minder eiwit.

Je kunt de taart ook na het afkoelen bestrijken met (abrikozen)jam. Het is dan niet nodig de taart voor het bakken te bestrijken met ei of sojamelk.

Gratis vegan recepten en tips

Laat je informeren op de website van EVA met recepten en tips om zelf lekkere vegan gerechten te koken.